מה מדד ה stress שלך?


בסוף פברואר יצא לי לצפות בסדרת ובינרים מרתקת בשם Square One. הובינר שהכי נגע בי דיבר על סטרס, כיצד הוא מחבל בבריאותנו וכיצד נפחית סטרס בחיינו. אביא לכן כאן את עיקרי הדברים.

כיצד משפיע סטרס על הגוף?

הגוף שלנו מתוכנת לעשות הכל כדי להציל את החיים שלנו. כאשר נמר רודף אחריך רגש של פחד מציף את המערכת ומעורר את תגובת "הילחם או ברח". תגובה זו שוטפת את הגוף בהורמונים של סטרס – אדרנלין וקורטיזול. הורמונים אלה מנתבים את האנרגיה לחלקי הגוף שנדרשים כדי לרוץ או להילחם כמו הלב והשרירים. במקביל הם מכבים את כל המערכות שאינן חיוניות להישרדות באותו רגע כמו מערכת העיכול, מערכת הרבייה וגם מערכת החיסון. כמו כן, המוח הקדמי שהוא יותר איטי מושבת והמוח האינסטיקטיבי משתלט. לכן כאשר יש סיטואציה מלחיצה קשה לחשוב בהגיון.

סטרס רגעי וסטרס כרוני

כאשר זברה בורחת מאריה, היא חווה סטרס קיצוני, אך רגעי. יש לו התחלה וסוף. יש מאמץ פיזי ש"שורף" את הורמוני הסטרס, וכשהסכנה חולפת הזברה נרגעת, חוזרת ללחך עשב, וההורמונים חוזרים למצב רגיל. בעולם המודרני כמעט ואיננו חשופים לסכנת חיים, אולם אנו חווים סטרס כרוני שנובע מהדאגות והלחצים היומיומיים. זה אינו סטרס קיצוני, אולם זה מצב שמחזיק אותנו בסטרס מוגבה כל הזמן. סטרס מוגבה גורם להשמנה ותורם ליצירת מצבי דלקת בגוף. שני אלה תורמים להיווצרות סרטן. הסטרס מחליש את מערכת החיסון וגם פוגם בעיכול כך שגופנו אינו מקבל את ההזנה האופטימלית. הסטרס תורם גם לקושי לישון וזה מגביר את מעגל הסטרס. הרבה מאיתנו חיים בסדר יום לחוץ. מתעוררים בבוקר מהשעון המעורר, שותים קפה שממריץ את האדרנלין וממהרים לעבודה. בדרך לעבודה אנו נלחצים מהפקקים. בעבודה יש לחץ ותאריכי יעד ויש אנשים מלחיצים. אנו שותים עוד קפה ואוכלים אוכל מהיר כי אין זמן להכין משהו בריא. בדרך הביתה שוב פקקים, ממהרים לאסוף את הילדים, להסיע אותם ולהעסיקם. בסוף היום מתישבים מותשים מול הטלויזיה, רואים סרטי מתח ודרמות והולכים לישון מאוחר, כך שלא ישנים מספיק. למחרת קמים שוב לעוד יום כזה. רוב חולי הסרטן מדווחים שהם חוו אורח חיים מלחיץ, ואז התווסף לזה מקרה טראומטי כמו גירושים, אבדן של אדם אהוב, פיטורין ממקום העבודה, וזה שובר את גב הגמל - הגוף כבר לא יכול להתמודד.

מהם גורמי הסטרס בחיים שלנו?

בעידן המודרני אנו מוקפים בשליליות ובמידע שלילי שמקורו במדיה ובחדשות. אנו לא מתוכננים להתמודד עם כל כך הרבה שליליות, הרבה ממנה בהקשר של דברים שאין לנו כל שליטה או השפעה לגביהם. התודעה, הלב והנפש לא יכולים להכיל את משקל כל הצרות של העולם. הפתרון הוא לבחור לא להחשף למדיה שמביאה שליליות. לכבות את החדשות. לא לצפות בדרמות, ובסרטים שיוצרים אדרנלין. עדיף לצפות בקומדיות, וסרטים מעוררי השראה.

כדי להפחית את רמת הסטרס בחיים שלנו, עלינו לטפל בשלושת ה Pים: People, Problems, Projects. נדון בכל אחד מאלה:

People - אנשים מלחיצים

אלה ערפדים אנרגטיים שכל הזמן זקוקים ולוקחים, ואינם נותנים דבר, לא שמחה ולא תמיכה. הם גורמים לכם להתרוקן. צריך להתרחק מאנשים כאלה ככל האפשר. הבעיה היא שזה יכול להיות בן זוג או בן משפחה. לפעמים ילדים קטנים גורמים לדיסהרמוניה. בדרך כלל זה קורה כאשר לא מציבים להם גבולות. גם ילד בוגר שחוזר לגור בבית ההורים יכול ליצור סטרס רב אם הוא לא עובד, עסוק כל היום במחשב או מבלה עד מאוחר ומצפה מההורים לקיים אותו. כדאי להעזר במאמן או פסיכולוג שינחה אתכם למצוא דרכים להציב גבולות וליצור חיים רגועים ושלווים. ליצור יותר שלום בבית. בעידן זה יש הרבה אנשים מאוד לא מאושרים שמשדרים שליליות ומתלוננים כל הזמן. אם אתם יכולים פשוט נתקו את הקשר עם אנשים כאלה.

Problems - בעיות והימנעות מפתרון הבעיות

דחיינות והימנעות אף הם מקור לסטרס. ככל שדוחים את הבעיות והמטלות הן יותר מלחיצות כי תת ההכרה כל הזמן עסוקה בהן. הרבה האנשים נוקטים בדרכים לא הרמוניות כדי להתמודד עם הבעיות או להדחיק אותן. למשל התמכרות לעבודה, סמים, אלכוהול. כדי לשכוח מהבעיות מסיחים את הדעת בעזרת פייסבוק, משחקי מחשב, צפייה בסדרות וכו'. להיות עסוק במערכות יחסים ובסקס הן גם דרכים להשכיח את הבעיות. אחד מהדברים שהרבה אנשים בורחים אליהם זה אוכל. מדברים הרבה היום על אכילה רגשית. אוכל, ביחוד ג'אנק פוד, גורם לשחרור של סרוטונין ודופמין, שגורמים להרגשה רגעית יותר טובה. הדבר שהכי פחות רוצים לעשותו (שנמנעים ממנו) הוא הדבר שצריך לעשותו ראשון. קבעו לעצמכם זמן לעשות את המטלות. טפלו בבעיות, ואם יש צורך היעזרו באיש מקצוע או בקשו עזרה ותמיכה מחברים. תתפלאו עד כמה אנשים שמחים לעזור!

פרויקטים Projects

הרבה מאיתנו נוטים לקחת על עצמנו יותר מידי משימות, פרויקטים והתחייבויות. אם את עושה יותר מידי עבור אחרים מי שסובל מזה זו את. לפעמים אנחנו פוחדים לפספס דברים ובגלל זה אומרים כן להכול. צריך ללמוד להגיד לא. בייחוד אם יש לך תכונה להיות מרצה. צריך להפחית את כמות הפעילויות ולפשט את החיים. לבלות יותר זמן בקרב המשפחה.

כיצד נסלק סטרס מהחיים שלנו?

התחילי בלעשות טבלה עם רשימה של כל הדברים שגורמים לך סטרס בחיים. בעמודה הראשונה רשמי את כל האנשים, הבעיות והפרויקטים שיוצרים מתח בחייך. בעמודה השנייה רשמי איך לסלק את הגורם הזה מהחיים. לרוב הבעיות יש פתרון פשוט.


1 view0 comments