top of page

האם את סובלת מהרעלה כרונית של כספית?

אם יש לך 10 סתימות אמלגם או יותר, התשובה היא כנראה כן.

כספית היא אחד הרעלנים המסוכנים שמצטברים בגופנו והיא גם זו שאליה שרובנו בדרך כלל נחשפים. כספית מצויה במזון, בעיקר בדגי ים גדולים כמו טונה ודג החרב וסוגים מסוימים של סלמון. כספית מצויה גם בסתימות אמלגם, הסתימות בצבע כסף בשיניים. כספית מצויה גם בחומר Thimerasol אשר משמש כחומר משמר בחיסונים. אנשים רבים הם בסיכון לרעילות כספית כרונית ולרובנו יש רמה גבוהה של מתכת זו בגוף.

אילו תסמינים גורמת רעילות כרונית של כספית?

רעילות כספית כרונית משפיעה בעיקר על הכליות ועל המוח ויכולה לגרום למצבי חרדה ודכאון לחילופין. היא עלולה להצטבר בבלוטות המערכת ההורמונאלית ולהזיק לבלוטת התריס, מערכת האדרנל, ולהורמוני המין - וכך היא מגבירה את הסיכון לחלות בסרטן שד אצל נשים וסרטן הערמונית אצל גברים. כמו כן מושפעת מערכת העיכול, וכן יכולים להופיע כאבי מפרקים. לא כל מי שחשוף לכספית יפתח תסמינים, זה תלוי בכמות החשיפה וביכולות של הגוף לסלק רעלים.

כיצד מתמודד הגוף עם כספית?

כספית מצויה בשני מופעים בטבע: היסוד כספית שהוא לא אורגני, ומתיל כספית (methyl mercury) שהיא כספית בתרכובת אורגנית. הכספית המצטברת בדגים היא מהסוג האורגני ואילו הכספית שמשתחררת מסתימות האמלגם היא כספית לא אורגנית, שהיא יותר מזיקה לגוף. לעיתים אצל אוכלי דגים הכספית האורגנית מתפרקת והופכת לכספית לא אורגנית. הגוף מפריש את הכספית דרך השתן (בעיקר כספית לא אורגנית) ודרך מסלול גלותתיון בכבד אשר מזרים את תוצרי הפירוק דרך מיץ המרה אל המעיים ומשם מופרש דרך הצואה (בעיקר כספית אורגנית). הכספית אף מצטברת בשיער. אחת הדרכים שבה כספית גורמת נזק בגוף היא ע"י פגיעה במערכת ההולכה של רעלים מהדם אל השתן בכליות. זה גורם להפחתה ביכולת של הכליות להפריש רעלים כולל כספית, ובכך נגרמת ספירלה של התדרדרות בריאותית.

כיצד בודקים את רמת הרעילות בגוף?

בדיקת רמת הכספית בגוף היא מורכבת, כיון שקשה למדוד את הרמה המצויה ברקמות. בעבר הסתמכו המומחים על "challenge test" לאבחון רעילות כספית. בבדיקה זו נותנים לפציאנט חומר סופח מתכת הנקרא chelation agent. חומר זה נקשר לכספית ומופרש בשתן, לכן אוספים את השתן במשך 24 שעות אחרי מתן החומר ובודקים נוכחות של כספית. יש שתי בעיות עיקריות בבדיקה זו: ראשית כמות גדולה של כספית מנוידת לדם ויכולה לגרום לריאקציות והחמרה של התסמינים. שנית, אצל מטופלים שכבר יש להם החלשה של פעילות הכליות, בגלל רעילות כספית, לא נראה כמות מוגברת של כספית כאשר דווקא אצלם יש הרבה.

הבדיקה המתקדמת ביותר היום בודקת את שני סוגי הכספית (אורגנית ולא אורגנית) בדם, בשתן ובשיער. בדיקת הדם מראה את כמות הכספית שאליה נחשפנו לאחרונה משני הסוגים. בדיקת השתן מראה את כמות הכספית הלא אורגנית שמופרשת. בדיקת השיער מראה את הכמות של הכספית האורגנית שמופרשת. השוואת הרמות בדם ובשתן נותנת אינדיקציה אם הגוף מצליח להפריש את הכספית שנחשפנו אליה או שאנו צוברים אותה ברקמות שלנו. בדיקות אלה ניתן להזמין באתר:

תוכנית לניקוי הגוף מכספית כוללת את הצעדים הבאים:

צעד 1: הגברת היכולת של מערכת העיכול לפנות רעלים כדי להבטיח שמה שמופרש לא יספג בחזרה

כדי לוודא שהרעלים יתפנו מהגוף דרך המעיים ניעזר בחומרים שקושרים רעלים ונדאג שתהיה תנועת המעיים רגילה כך שיהיו לפחות שתי יציאות ביום. תוספים קושרי רעלים בהם ניעזר הם: כלורלה שקושרת מתכות, פחם שקושר אנדוטוקסינים וחימר שקושר aflatoxins (רעלים המופקים ע"י עובש). קומבינציה של שלושת החומרים הללו בתוספת סיבים תזונתיים מבטיחים שהמעיים בתנועה ושהרעלים מופרשים.

צעד 2: תמיכה באיברי הסינון: הכליות והכבד

תומכים את הכבד עם צמחי מרפא כגון גדילן, שן ארי, וצמחים מרים כמו ג'נטיאן ומור. להוספת תמיכה בכליות משתמשים בחמוציות (משתן), מוט זהב/סולדיגו, וזקן התירס. ישנן גם פורמולות צמחים מוכנות לתמיכה בכבד ולתמיכה בכליות.

צעד 3: אופטימיזציה של מסלולי הדטוקסיפיקציה המטבוליים

בצעד זה אנו למעשה מתחילים למשוך את הרעלים החוצה מן התאים, אל זרם הדם והלימפה, כדי שיוכלו לעבור דרך איברי המסנן ולצאת מהגוף. המסלול המטבולי שעושה את העבודה הזו מערב את החלבון גלותתיון והאנזימים שעובדים עימו. אם הכל כשורה בגוף, אפשר לצרוך את חומרי הגלם שמהם הגוף מייצר גלותתיון כמו N אצטיל סיסטאין. אם הגוף חלש מומלץ לצרוך תוסף גלותתיון. רוב התוספים אינם פועלים טוב כיון שתהליך העיכול מפרק את הגלותתיון למרכיביו. הפתרון הוא לקחת תוסף מיוחד שנקרא liposomal glutathione שבו מולקולת הגלותתיון מצופה בממברנה שמבטיחה שהוא לא יפורק עד שיגיע לתאים היכן שהוא נדרש.

צעד 4: להאיץ את הביטוי של גן Nrf2 של דהטוקסיפיקציה בתוך התאים

עושים זאת ע"י שימוש בחומרים R-lipoic acid, פוליפנולים, וחומרים שיש בהם גפרית, בעיקר ממשפחת המצליבים (כרוב וכו') והבצלים. חשוב לקחת תוספים אלה בפעימות – לקחת כמה ימים ואז לעשות הפסקה, כדי לקבל את התוצאות הטובות ביותר מן התהליך.

מקורות

  1. Dr. Chris Shade: Quantifying Your Mercury Burden and Detoxification discussion on youtube


23 views0 comments
bottom of page