מה זו שליטת אסטרוגן, למה זה חשוב ואיך אדע אם זה קורה אצלי?


בגיל הפריון ישנם שני הורמונים עיקריים שקשורים למחזור החודשי: האסטרוגן והפרוגסטרון. שליטת אסטרוגן זו תופעה שמופיעה לקראת סוף גיל הפריון, לפני גיל המעבר ומתבטאת בחוסר איזון בין האסטרוגן והפרוגסטרון, כך שיש עודף של אסטרוגן יחסית לפרוגסטרון. חוסר איזון זה גורם לאוסף של תופעות שביניהן מחזור כבד וארוך, ציסטות בשחלות, שדיים רגישות וכואבות, תסמונת קדם וסתית, עייפות, מצבי רוח, ועוד. בנוסף מצב של שליטת אסטרוגן מגביר את הסיכון לחלות בסרטן שד.

מה גורם לשליטת אסטרוגן?

שליטת אסטרוגן היא תוצאה של אוסף של סיבות:

ראשית, זו תוצאה של ירידת הפוריות של הביציות. סוג של אסטרוגן שהוא מאוד פוטנטי מיוצר בגוף בגיל הפריון. הוא נקרא אסטרדיול. כל חודש מתעוררת ומבשילה אחת הביציות בשחלה, והיא מפיקה אסטרדיול שמכין את הרחם לקליטת הביצית. לקראת גיל המעבר, בדרך כלל בסביביות הגיל 40, הפוריות של הביציות יורדת, והגוף מגיב לזה בעירור של יותר ביציות כל חודש, ובעקבות כך השחלות מפיקות יותר אסטרדיול. זו גם הסיבה שהסיכוי לתאומים גבוה יותר ככל שהגיל האישה עולה.

סיבה שנייה היא סיבה סביבתית. ישנם חומרים כימיים, לדוגמה BPA המצוי בפלסטיק, אשר מחקים את פעולת האסטרוגן בגוף. החומרים האלה מתפרקים באיטיות ובקושי, והגוף מתקשה לסלקם, לכן הם מצטברים בגוף, ויוצרים אפקט אסטרוגני.

סיבה נוספת היא עומס על הכבד או "כבד עייף". הכבד הוא זה שמפרק את האסטרוגן ומאפשר לו להיות מופרש מהגוף. אם הכבד עסוק בפירוק רעלים אחרים, היעילות שלו בפירוק אסטרוגן יורדת.

מה אפשר לעשות כדי למנוע את התופעה?

אם את סובלת מהתופעות שצוינו למעלה, אל תתיאשי, יש מה לעשות:

  1. תזונה מבוססת צמחונות: מחקרים מראים שרמת האסטרוגן בדם אצל נשים שמרבות באכילת בשר גבוהה יותר מאשר אצל נשים צמחוניות.

  2. צריכה של מזונות העשירים בפיטואסטרוגנים: סויה אורגנית, זרעי פשתן, גרעיני דלעת, ונבטי מש ותלתן אדום. פיטואסטרוגנים הם חומרים ממקור צמחי שהמבנה המולקולרי שלהם דומה לאסטרוגן והם יכולים להיקשר לקולטני אסטרוגן בגוף, אולם השפעתם הרבה יותר חלשה. בכך הם למעשה מעכבים את ההשפעה של האסטרוגנים של הגוף או אלה ממקור כימי.

  3. צריכה של ירקות ממשפחת המצליבים כרוב, ברוקולי, כרוב ניצנים, כרובית, קייל, וכו'. ירקות אלה מכילים חומר בשם DIM שעוזר לכבד לפרק אסטרוגן.

  4. שתייה מספקת וצריכה של סיבים תזונתיים המצויים בזרעי פשתן, זרעי ציה, קטניות, פיסיליום, סובין, פירות וירקות. סיבים תזונתיים עוזרים לאסטרוגן להיות מופרש מהגוף.


0 views0 comments