top of page

אסטרוגן: מלאך או שטן?

אם תעשי חיפוש על המילה אסטרוגן תמצאי מאמרים רבים שמדברים על חשיבותו של הורמון זה לשמירה על בריאות האישה. לנשים בגיל המעבר שחוות תסמינים שונים הרופאים ממליצים לקחת טיפול הורמונאלי המכיל אסטרוגן כדי לשפר את הרגשתן. מצד שני תמצאי מידע שקושר את האסטרוגן עם סרטן השד, הרחם והשחלות. לנשים שחלו בסרטן שד שרגיש לאסטרוגן ממליצים הרופאים על תרופות לדיכוי האסטרוגן, ולנשים בסיכון גבוה שיש להן את גן ה-BRCA ממליצים להסיר את השחלות כאמצעי מניעתי. אז איפה האמת? האם אסטרוגן הוא מלאך ששומר על האישה בריאה וצעירה, או שהוא שטן שגורם לסרטן השד? במאמר הזה נצלול לתוך הפרטים הקטנים שבהם האמת מתחבאה.

סוגים שונים של אסטרוגן

אנו אומרים אסטרוגן, אולם למעשה יש לנו בגוף שלושה סוגים שונים של אסטרוגן:

  1. אסטרון E1 - Estrone אסטרון הוא הראשון מבין הוריאנטים של אסטרוגן, כפי שמעיד שמו (המילה one היא חלק מהשם). הוא מהווה בין 5-10% מכלל האסטרוגנים בגוף. הוא נוצר בעיקר בבלוטות האדרנל וברקמת השומן בגוף. בשנות הפריון הוא פחות משמעותי, והופך ליותר משפיע בגיל המעבר ולאחריו, כאשר השחלות מפסיקות לפעול.

  2. אסטרדיול E2 - Estradiol אסטרדיול הוא השני מבין האסטרוגנים (המילה di באנגלית משמעה שניים). הוא מהווה בין 5-10% מכלל האסטרוגנים בגוף. הוא מופק בשנות הפריון ע"י הביצית שמבשילה כל חודש בשחלות. הרמה שלו משתנה במשך החודש בהתאם לשלב במחזור החודשי. בגיל המעבר הרמה שלו יורדת באופן משמעותי.

  3. אסטריול E3 - Estriol אסטריול הוא האסטרוגן השלישי (המילה tri משמעה שלוש). הוא ההורמון המרכזי בזמן ההריון. הוא מופק ע"י השלייה, ולכן הרמה שלו גבוהה במיוחד בזמן ההריון. בזמנים אחרים הוא עדיין מצוי ומהווה בין 80-90% מכלל האסטרוגנים, אולם הוא האסטרוגן החלש ביותר מבחינת ההשפעה שלו. הוא נוצר בכבד מהאסטרוגנים האחרים: E1 ו E2.

מבחינת הפוטנטיות, כלומר ההשפעה הביולוגית שיש לחומר על פעילות התאים בגוף, אסטרדיול הוא ההורמון החזק ביותר. יש לו השפעה פי 12 מאסטרון ופי 80 מאסטריול. לכן מספיקה כמות קטנה שלו כדי להשפיע על הגוף, ולמרות שהוא מהווה רק 5-10% מהאסטרוגן שמצוי בגוף, עדיין ההשפעה שלו ניכרת.

איך זה קשור להשמנה בגיל המעבר?

בגיל המעבר, הייצור של אסטרדיול בשחלות יורד משום שאין יותר ביציות שמבשילות. גוף האישה נדרש להסתגל למצב החדש. כחלק מתהליך ההסתגלות בלוטות האדרנל מתחילות לייצר יותר אסטרון כדי לחפות על הירידה בתפוקת האסטרדיול. אם בלוטות האדרנל חלשות בשל סטרס, ולא מצליחות לייצר מספיק אסטרון, הגוף מגיב ביצירה של "חגורת בטן" של שומן שמייצרת אסטרון. לכן נשים משמינות בגיל המעבר, וקשה להן להוריד את הקילוגרמים שהצטברו, כי הגוף "מגונן" על תאי השומן – היצרנים של האסטרון.

נשים רבות סובלות מתופעות מציקות של גיל המעבר: גלי חום, הזעת יתר, קשיים בשינה, יובש בנרתיק, תכיפות במתן שתן, ועוד. בעבר הרופאים המליצו לנשים לקחת גלולות הורמונים שמשלבות אסטרוגן ופרוגסטרון סינטטי. שני מחקרים מפורסמים שיצאו בתחילת שנות האלפיים - Women's Health Initiative בארה"ב [2], ומחקר מליון הנשים באנגליה [3] מצאו ששימוש בהורמונים הללו מעלה את הסיכון לחלות בסרטן השד. בעקבות כך נשים חוששות לקחת הורמונים אלה, והרופאים אינם ממהרים לתת מרשמים.

אם כך אסטרוגן מעלה את הסיכון לסרטן שד?

חשוב לציין, שהאסטרוגן שלקחו הנשים במחקרים הללו אינו אחד משלושת האסטרוגנים שהזכרנו למעלה, אלא אסטרוגן סינתטי שמופק משתן של סוסות הרות. כמו כן הפרוגסטרון שבתרופות הוא הורמון סינתטי. חוקרים ורופאים רבים טוענים ששימוש בהורמונים טבעיים, זהים ביולוגית להורמונים שמיוצרים בגוף האישה, לא יגרמו לעלייה בסיכון, אולם לא נעשו עד היום מחקרים משמעותיים לבדוק את הטענות הללו. [4,5,6]


בשנות השבעים מצא דר' הנרי למון שהרמה של E3 היתה נמוכה אצל נשים שפיתחו סרטן השד. דר' למון ניסח את המסקנה שלו בנוסחה שקרא לה "יחס האסטרוגן":

EQ = E3/(E1 + E2)

אם המספר הזה גדול מ 1.5 הסיכון לחלות בסרטן השד יותר נמוך. אם המספר הזה קטן מ 1 הסיכון לחלות בסרטן השד יותר גבוה. אם כך, יתכן אם כן ששימוש באסטריול טבעי זהה ביולוגית יכול לעזור להפחתת תופעות גיל המעבר ללא הגדלת הסיכון לחלות בסרטן השד.

כיצד ניתן לדעת את רמת הסוגים השונים של אסטרוגן?

השיטה המדויקת ביותר לבדוק את רמת ההורמונים היא בבדיקת רוק או בדיקת שתן שנקראת Dutch. בדיקה זו אינה מקובלת דרך קופת חולים, שם נהוג לעשות בדיקה של רמת ההורמונים בדם. בדיקות ההורמונים ברוק או בדתן אפשריות דרך מעבדות פרטיות. המעבדה הבאה בארץ מספקת את השירות הזה: WLAB.

מה ניתן לעשות אם יחס האסטרוגן אצלי נמוך?

יחס נמוך יכול להגרם מרמה גבוהה של אסטרון או אסטרדיול, ו/או רמה נמוכה ל אסטריול. רמה גבוהה של אסטרון או אסטרדיול יכולה להיות בגלל הסיבות הבאות:

  1. עודף משקל גורם ליתר יצירה של אסטרון ברקמת השומן

  2. רמה נמוכה של SHBG (חלבון קושר הורמוני המין)

  3. עייפות של הכבד שגורמת לפירוק איטי של האסטרוגן

  4. ספיגה מחדש של אסטרוגן במעי בשל פעילות של האנזים beta-glucuronidase

  5. עישון גורם לרמה יותר גבוהה של אסטרדיול

רמה נמוכה של אסטריול יכולה להיות בגלל הסיבות הבאות:

  1. שימוש באחת מהתרופות הבאות: ampicillin, penicillin, aspirin, probenecid, thyroxine, albuterol

הדברים הבאים יעזרו להנמיך את רמות האסטרון / אסטרדיול

  1. שמירה על משקל תקין

  2. פעילות גופנית

  3. תמיכה בפירוק האסטרוגן בכבד בעזרת ירקות ממשפחת המצליבים (משפחת הכרוב)

  4. הגברת צריכת הסיבים התזונתיים ושימוש בתוסף Calcium D-Glucarate להפחית את הספיגה מחדש במערכת העיכול

  5. צריכת מזונות שיש בהם פיטואסטרוגנים (סויה, זרעי פשתן) שהם אסטרוגנים חלשים שמפחיתים את ההשפעה של האסטרוגנים החזקים.

מקורות

  1. Speroff L. Clinical Gynecologic Endocrinology and Infertility. Philadelphia, PA: Lippincott Williams & Wilkins; 2005

  2. Rossouw JE, Anderson GL, Prentice RL, LaCroix AZ, Kooperberg C, Stefanick ML, Jackson RD, Beresford SA, Howard BV, Johnson KC, Kotchen JM, Ockene J "Writing Group for the Women's Health Initiative Investigators (2002) Risks and benefits of estrogen plus progestin in healthy postmenopausal women: principal results From the Women's Health Initiative randomized controlled trial". JAMA 288(3): 321–333.

  3. Beral V, "Million Women Study Collaborators (2003) Breast cancer and hormone-replacement therapy in the Million Women Study". Lancet 362(9382): 419–427.

  4. Gillson GR, Zava DT, “A perspective on hormone replacement for women: picking up the pieces after the Women’s Health Initiative Trial.”. Part 1 – International Journal of Pharmaceutical Compounding 2003;7(4):250-256. Part II – International Journal of Pharmaceutical Compounding 2003;7(5):330-358.

  5. Paoletti JE., “The physiologic role and use of estriol.” International Journal of Pharmaceutical Compounding, 2009: 13(4):270-5.

  6. Holtorf K., The bioidentical hormone debate: are bioidentical hormones (estradiol, estriol, and progesterone) safer or more efficacious than commonly used synthetic versions in hormone replacement therapy? Postgrad Med. 2009 Jan;121(1):73-85. doi: 10.3810/pgm.2009.01.1949.

  7. Lemon, H. M. (1970), Abnormal estrogen metabolism and tissue estrogen receptor proteins in breast cancer. Cancer, 25: 423–435. doi:10.1002/1097-


11 views0 comments
bottom of page