top of page

כוחם המרפא של שמנים אתריים

השימוש בשמנים אתריים לטיפול בסרטן, למניעה ולהקלה על תופעות לוואי של הטיפולים הולך ותופס תאוצה. במאמר זה תמצאו סקירה של המחקרים המדעיים בתחום הזה.

שיטות הריפוי המסורתיות עשו שימוש נרחב בצמחים ובשמנים שלהם. הצמחים נטועים בקרקע ואינם יכולים לברוח מגורמים מזיקים, לכן הם פיתחו שיטות אחרות להגן על עצמם מפני אוכלי עשב, חרקים, חיידקים, וירוסים ופטריות. יש שיטות מבניות שכוללות בין השאר קוצים, וציפוי של העלים בחומרים דמויי דונג, ויש שיטות כימיות. הצמחים מייצרים סוגים שונים של חומרים כימיים ששמגוננים עליהם מפני חרקים, חיידקים, וירוסים, פטריות ומזיקים אחרים. חומרים אלה הם על בסיס שומני ובדרך כלל בעלי ריח חזק ואופייני. כל צמח התפתח כדי להגן על עצמו מפני סוגים מסוימים של איומים, ולכן כל צמח מפיק את השמן האתרי שיש לו את ה"חתימה הכימית" האופינית לו. בדרך כלל שמן אתרי מכיל בין 20 ל 60 מרכיבים בריכוזים שונים כאשר יש שנים שלושה מרכיבים עיקריים שמהווים אחוז ניכר מהשמן. במשך הדורות בני האדם למדו להפיק את השמנים הללו והשתמשו בהם לטיפול במחלות ובעיות שונות.


Photo by asyouwish6 from pixabay

ארומתרפיה היא שיטת טיפול מעשית ואיכפתית, שמטרתה להביא לרגיעה, להגביר את האנרגיה, לצמצם את נזקי הסטרס,

ולהשיב על כנו את האיזון בגוף, בנפש וברוח Robert Tisserand


מה חדש במדע בתחום השמנים האתריים?

בעידן התרופות הסִינְתֶּטִיות והאנטיביוטיקה, השמנים האתריים איבדו קצת מחשיבותם, אולם היום אנו רואים קאם-בק שלהם ובגדול. אחד התחומים בהם מתמקדים החוקרים הוא היעילות של שמנים אתריים בריפוי סרטן. המחקר היום נמצא בשלב שבו בודקים את היעילות של שמנים שונים כלפי סוגים שונים של תאים סרטניים במבחנה. זה נקרא מחקר in vitro. השלב הבא הוא לחקור את יעילותם של החומרים השונים בחיות מעבדה. זה נקרא מחקר in vivo, וכבר מתחילים לראות מאמרים כאלה שמתפרסמים בעיתונים המדעיים. לצערי עדיין לא הגענו לשלב של מחקר בבני אדם, לכן יש רק מידע ראשוני מבטיח, אך לא פרוטוקולים מבוקרים לשימוש.


מאידך, אם תעשו חיפוש באנגלית בגוגל על essential oils ו cancer, תגלו המון אנשים שמספרים איך השתמשו בשמנים אתריים בתהליך הריפוי שלהם מסרטן.


כמו שאנו יודעים, מי שמממן את המחקרים הן בעיקר חברות התרופות, ולהן יש אינטרס להרוויח מתרופה שמבוססת על החומר הפעיל שנמצא בשמן האתרי. קשה להאמין שנראה מחקרים על יעילותם של שמנים אתריים בצורתם הטבעית, שכן אין בעלי אינטרס לממן מחקרים כאלה.


כל הרבליסט או ארומתרפיסט יגיד לכם שהיעילות של החומר הפעיל שמופק מהצמח יותר נמוכה מאשר הצמח השלם. הצמחים פיתחו את מערך ההגנה שלהם במשך מליוני שנים, והשילוב של החומרים השונים יוצר סינרגיה שיש לה אפקט יותר חזק מכל חומר בנפרד. גם אנו בני האדם התפתחנו אבולוציונית לצד הצמחים והגוף שלנו התפתח לפעול כאשר הוא מקבל את הצמח כולו ולא מיצוי של חומר פעיל. לדוגמה, מחקר שבדק את הפעילות נוגדת מוטציות של תה ירוק, מול הפעילות של החומרים הפעילים מצא שהצמח השלם נתן תוצאות יותר טובות. מחקר אחר שבדק את היעילות של שמנים אתריים של עץ התה, אקליפטוס וטימין כנגד וירוס ההרפס (HSV-1) מצא שהשמן האתרי המלא עבד יותר טוב מהמיצוי של החומרים הפעילים.


בסדרה הדוקומנטרית "The Truth About Cancer" המומחה לשמנים אתריים אריק זלינסקי מדבר על השימוש בשמנים אתריים כטיפול לסרטן. מומלץ לצפות.


איך משתמשים בשמנים אתריים?

דרך הנשימה

השיטה המוכרת ביותר היא ארומתרפיה – שאיפה של החומרים הנדיפים שיש בשמן. אפשר לטפטף כמה טיפות מהשמן על ממחטה ולהריח, או להיעזר במבער שבו שמים את השמן בתוך מים שמתחממים בעזרת נר, והריח מתפזר בכל החדר. בשיטה הזו החומרים הפעילים חודרים דרך הריאות ומשם מגיעים למחזור הדם ולתאים. ליעילות מירבית רצוי להשתמש במפזר (diffuser) בתוך "אוהל". חברת Young Living מוכרת מכשיר כזה שנקרא AromaDome.

דרך העור

שיטה נוספת היא דרך מגע בעור ע"י מסז', רטיות או אמבט. כאשר משתמשים בשמנים למסז' יש לדלל את השמן האתרי בשמן בסיס, כיון שיש שמנים שעלולים לגרום לצריבה ואפילו לכוויה.

ארומתרפיה ללא מסז' היא כמו תזמורת ללא מנצח

Robert Tisserand


שימוש פנימי

ניתן לקחת את השמנים בבליעה. במקרה הזה צריך לשים לב שרוכשים שמן טהור שמותר לשימוש פנימי והוא לא לשימוש חיצוני בלבד.

חוקן אצירה

חוקן אצירה (retention enema) זו שיטה שבה מחדירים את השמן דרך פי הטבעת ונותנים לזה להיספג. אפשר בתמיסה עם מים או נרות (משתמשים בשמן קוקוס כשמן בסיס ושמים במקרר). דרך זו מאפשרת לספוג את החומרים הפעילים בצורה מאוד יעילה.

איך שמנים אתריים פועלים כנגד סרטן?

מאמר סקר משנת 2014 [1] ומאמר נוסף מ 2018 [2] סוקרים את אופן הפעולה של שמנים שונים והשפעתם על סוגים שונים של סרטן. נמצא ששמנים אתריים גורמים לאפופטוזיס (התאבדות מבוקרת של תאים פגומים), עוצרים את ההתחלקות הלא מבוקרת של התאים, מונעים היוצרות גרורות, ומונעים היוצרות כלי דם חדשים לתוך הגידול. כמו כן, השמנים תומכים את הגוף בדרכים נוספות: מגבירים את ייצור נוגדי החמצון בגוף, ומעוררים את התא לבצע תיקון ל DNA פגום. כמו כן נמצא ששמנים אתריים יעילים להפחתת תופעות הלואי שחולים סובלים בשל הטיפולים הקונבנציונאליים.


מאמר סקר נוסף [3] מונה את השמנים שנמצאו יעילים כנגד סוגים שונים של סרטן. מובאת כאן הרשימה שצוינה בהקשר של סרטן השד: שמן מזרעים של Afrostyrax lepidophyllus, Scorodophloeus zenkeri, שני צמחים מגאנה שבאפריקה. שמן מעלים של Satureja khuzistanica, צמח מאירן מהמשפחה של רוזמרין וטימין, שמן מהעלים של Casearia sylvestris, צמח מברזיל, שמן מעלים של Cedrelopsis grevei, צמח ממדגסקאר, שמן מהעלים של Solanum spirale, צמח שגדל בדרום סין ובהודו, שמן אתרי של Boswellia sacra (לבונה), ושמן של הצמח Solanum erianthum, צמח שגדל בצפון אמריקה.


מחקר שפורסם ב 2010 [4] בדק את יעילותם של 10 שמנים אתריים כנגד סוג מסוים של תאי סרטן השד הקרויים MCF-7. אחת הדרכים למדוד את היעילות של חומרים בחיסול תאים סרטניים היא להסתכל על מדד הנקרא IC50. מדד זה מציין איזו כמות מחומר זה נדרשת כדי לעכב תהליך ביולוגי ב 50%. במקרה זה המדד יציין כמה שמן אתרי נדרש כדי לחסל 50% מהתאים הסרטניים ברקמה סרטנית במעבדה. ככל שהמספר יותר נמוך, כך החומר יותר פעיל. הטבלה הבאה מדרגת שמנים אתריים על פי ה IC50 שלהם.

IC50 כנגד תא סרטן שד MCF-7 μg/ml

שמן אתרי

0.030

טימין (Thymus vulgaris L)

0.072

קמומיל (Anthemis nobilis)

0.074

ורדים (Rosa centifolia)

0.076

קינמון (Cinnamomum zeylanicum)

0.077

יסמין (Jasminum grandiflora)

0.143

לימון (Citrus limonum)

2.12

Murraya koenigii) Curry leaf)

12

הדס (Melaleuca armillaris)

16

Helichrysum gymnocephalum

17.6-36.43

ציפורן (Syzygium aromaticum)

80

לבונה (Boswellia sacra)

190.1

רוזמרין (Rosmarinus officinalis)

לשם השוואה, ה IC50 של תרופת הכימותרפיה Doxorubicin, כנגד תאי סרטן שד היא 250 μg/ml. ה IC50 של החומר ברברין המצוי בחותם זהב הוא 25 μg/ml. ה IC50 של רימון הוא 6 μg/ml.

מתכון להכנת שמן מסז' למניעת סרטן שד

השתמשי בבקבוקון זכוכית כהה של 100 מל' ומלאי אותו בשמן בסיס. זה יכול להיות שמן שקדים, שמן זית, שמן קוקוס (בקיץ). לתוך הבקבוק טפטפי בין 50 ל 100 טיפות של שמן אתרי מבין השמנים שברשימה למעלה. את יכולה לשים שמן אחד או בלנד של כמה שמנים. תריחי ותראי לאיזה שמן את נמשכת. השתמשי בשמן כדי לעשות לעצמך מסז' עצמי לשדיים כל יום לפני השינה.

מקורות

  1. Nandini Gautam, Anil K. Mantha, and Sunil Mittal. Essential Oils and Their Constituents as Anticancer Agents: A Mechanistic View. BioMed Research International, Volume 2014, Article ID 154106, 23 pages, http://dx.doi.org/10.1155/2014/154106

  2. K. Blowman, M. Magalhães, M. F. L. Lemos, C. Cabral, and I. M. Pires, Anticancer Properties of Essential Oils and Other Natural Products. Evid Based Complement Alternat Med. 2018; 2018: 3149362.

  3. Bagora B, et al. Anticancer activity of essential oils and their chemical constituents – a review. Am J Cancer Res. 2014; 4(6); 591-607.

18 views0 comments
bottom of page