top of page

יתרונות בריאותיים של פטריות שיטקה

פטריות שיטקה ידועות באסיה כמקור מזון פופולרי כבר מאות שנים. היום ניתן למצוא פטריות שיטקה טריות במרכולים נבחרים, ומיובשות ברוב חנויות הטבע. מדוע פטריות אלה כל כך מועילות לבריאות? זה משום שיש להן תכונות נוגדות וירוסים, חיידקים ופטריות, הן עוזרות לווסת את רמת הסוכר בדם ולהפחית את רמת הדלקת בגוף. הן גם עוזרות לחזק את מערכת החיסון ופועלות נגד סרטן. כל היתרונות הללו בפטרייה אחת.


100 גרם פטריות שיטקה מכילים שומן 0.5 גרם פחמימות 6.8 גרם חלבון 2.2 גרם סיבים תזונתיים 2.5 גרם

יתרונות של פטריות שיטקה

1. עוזרות לשמירה על משקל תקין

ישנם חומרים בפטריית השיטקה שיש להם תכונות היפוליפידמיות (כלומר מפחיתות שומן), כמו אריטדנין ו B-גלוקאן' שהינו סוג של סיב תזונתי מסיס המצוי גם בשעורה, שיפון, ושיבולת שועל. סיבים אלה גורמים תחושת שובע, מפחיתים את צריכת המזון, מעכבים ספיגה של המזון ומורידים את רמת השומנים בדם.

מחקר משנת 2011 שפורסם ב Journal of Obesity בחן את ההשפעה של פטריות שיטקה על תמונת השומנים בדם, יעילות אנרגטית ואינדקס השומן בגוף. במחקר בדקו את ההשפעה של מתן פטריות שיטקה לעכברים שקיבלו תזונה עתירת שומנים. עכברים שקיבלו את הרמה הגבוהה ביותר של אבקת פטריות שיטקה במזונים השמינ ב 35% פחות מעכברים שקיבלו מעט פטריות.

2. תומכות במערכת החיסון

פטריות שיטקה מעצימות את מערכת החיסון ועוזרות להתגבר על מחלות שונות כיון שהן מספקות לגוף ויטמינים, מינרלים ואנזימים חשובים.

מחקר שפורסם בשנת 2015 ב Journal of the American College of Nutrition בדק 52 נשים וגברים בריאים בגילאי 21-41, להשפעות הפטרייה על מערכת החיסון. הנבדקים חולקו לשתי קבוצות, האחת קיבלה 5 גרם פטריות ביום והשנייה 10 גרם. תוצאות המחקר הראו שיפור בפעולת תאי דם לבנים מסוג אפקטור, ושיפור בפעילות החיסונית במעיים. כמו כן נצפתה הפחתה בפעילות הדלקתית בגוף.

3. מחסלות תאי סרטן

מחקרים מראים שפטריות שיטקה יכולות לעזור לגוף לחסל תאים סרטניים והחומר לנטינאן המצוי בפטריה עוזר לתקן נזק לכרומוזומים שנגרם עכב הטיפולים נגד הסרטן. מחקר שפורסם ב 2006 ב Journal of Alternative and Complementary Medicine חקר את הפעולה של חומר בשם ethyl acetate המצוי בפטריה על תאים של סרטן שד. תוצאות המחקר הראו שפטריות שיטקה עיכבו את הגדילה של הגידול הסרטני. כמו כן הועל גם תהליך האפופטוזיס – התהליך של מוות מתוכנת של תאים פגומים.

4. תומכות בבריאות הלב

בפטריות שיטקה יש חומרים בשם סטרולים שמעכבים את היצירה של כולסטרול בכבד. הן גם כוללות פיטונוטריינטים שמונעים מתאים להידבק לקירות כלי הדם ובכך מונעים היוצרות של פלאק. ההשפעה היא שמירה על בריאות כלי הדם, זרימת דם משופרת ולחץ דם תקין. מחקר שנערך באוניברסיטת טוקיו שביפן מצא שפטריות שיטקה מנעו עלייה בלחץ הדם אצל עכברים בעלי לחץ דם גבוה. הזנת העכברים בפטריות שיטקה הורידה את רמת כולסטרול VLDL ו HDL.

5. בעלות תכונות נוגדות חיידקים

מחקר משנת 2011 שנערך במכון לרפואת שיניים בלונדון בדק את הפעילות של פטריית השיטקה כנגד דלקת חניכיים הנגרמת ע"י חיידקים שמצטברים במרחב שבין השן והחניכיים. המחקר השווה את יעילות הפטרייה אל מול החומר הפעיל chlorhexidine המצוי במי שטיפה לפה.

נבדקו כמות החיידקים ועוד שמונה פרמטרים המעידים על קהילת החיידקים בפה. התוצאות הראו שפטריית השיטקה פגעה בחיידקים המזיקים מבלי להשפיע על החיידקים הטובים, בניגוד לחומר כלורהקסידין שהיה בעל השפעה מפחיתה על כל החיידקים.

6. מגבירות את האנרגיה ופעולת המוח

פטרייות שיטקה הן מקור מצוין של ויטמיני B אשר עוזרים לתמוך בפעולת בלוטת יותרת הכליה ועוזרים להפוך את המזון לאנרגיה. הם גם עוזרים לשמור על איזון הורמונאלי באופן טבעי ומשפרים את תפקוד המוח לאורך כל היום.

לרבים מאיתנו חסר סוג אחד או יותר של ויטמין B. זה גורם לירידת אנרגיה, פגיעה בתאי הדם ובפעילות בלוטת האדרנל, וערפול מחשבתי. הוספת פטריות שיטקה לתזונה יכולה לתת את התוספת הנדרשת של ויטמין B הנדרשת להמנע מחוסר בויטמינים אלה.

7. מספקות ויטמין D

אמנם עדיף לקבל ויטמין D מהשמש, אולם פטריות שיטקה הן מקור לא רע של ויטמין הכרחי זה. ויטמין D חשוב לבריאות העצמות וכן להפחתת הסיכון למחלות לב, סכרת, מחלות אוטואימוניות, וסוגים של סרטן. הוא הכרחי לספיגה של סידן וזרחן. כמות תקינה של ויטמין D עוזרת לווסת ולתמוך במערכת החיסון, לשמור על משקל תקין ולשמור על פעולת המוח ככל שמזדקנים. היא מפחיתה את החומרה של אסתמה, מפחיתה את הסיכון לפתח דלקת פרקים שגרונית אצל נשים, ואת הסיכון לחלות ב MS. פטריות הן מקור עשיר בויטמין D.

19 views0 comments
bottom of page