הוסיפי לתזונה היומית שתי כפות של זרעי פשתן מושרים במים

או טחונים טרי

טיפ #5

כדאי לך לכלול זרעי פשתן בתפריט היומי שלך כדי להפחית את הסיכון לחלות בסרטן השד. זרעי פשתן אף עשויים להפחית את התפתחות הגידול אצל נשים שמתמודדות עם סרטן שד. זרעי פשתן בתפריט עוזרים להנמיך את רמת האסטרוגן בגוף. זרע קטן עם תועלות רבות, כדאי להכירו.

איך זה עובד?

זרעי פשתן מכילים שני חומרים מועילים: 1) הסיבים התזונתיים שבו מכילים ליגנן, שפועל כפיטואסטרוגן מגונן, הנקשר לקולטני האסטרוגן וחוסם את השפעתו של האסטרוגן החזק של הגוף או חומרים דמויי אסטרוגן המגיעים מהסביבה כמו PCB, חומרי הדברה, פלסטיק ומתכות רעילות; 2) פשתן מכיל חומצה אלפא לינולנית, סוג של חומצת שומן אומגה 3 שהוא בעל השפעה נוגדת דלקת ונוגדת סרטן.

מחקרים שנעשו בבעלי חיים עם סרטן שד הראו שפשתן יכול להקטין את גודל הגידול ב 67%, והוא יעיל במניעת סרטן שנגרם בשל כימיקלים. חוקרת מטורונטו, בשם ליליאן טומפסון, מצאה שנשים שצרכו זרעי פשתן כחלק מהתפריט שלהן בין מועד האבחון למועד הניתוח להסרת הגידול הצליחו להפחית את הגידול לפני הניתוח.

במחקרים שנעשו בעכברים נמצא תפריט שהכיל 10% זרעי פשתן הפחית את ההתרבות של תאי שד סרטניים והגביר את תמותת התאים הללו, ובכך גרם להקטנת גודל גידולים קיימים ב 74% כאשר רמות האסטרוגן היו גבוהות, ו 22% כאשר רמות האסטרוגן היו נמוכות. מחקר אחר מצא שכאשר תפריט העכברים כלל 10% פשתן, היתה הפתחה של 45% בהתפשטות הסרטן ו 82% הפחתה בגרורות בריאות יחסית לקבוצת ביקורת.

הגוף מייצר מספר סוגים של אסטרוגן, חלקם מגוננים בפני סרטן השד, וחלקם עלולים לעודדו. במחקרים שנערכו בנשים בגיל הפריון, צריכת פשתן הגבירה את הכמות של C2 הידרוקסיאסטרון (מטבוליט טוב של אסטרוגן) והפחיתו את הכמות של C16 הידרוקסיאסטרון (מטבוליט מזיק של אסטרוגן).

נשים שמחלת הסרטן אצלן מושפעת מאסטרוגן מקבלות בדרך כלל תרופה בשם טמוקסיפן אשר חוסמת את הקולטנים של אסטרוגן, ובכך מכבה את פעילות ההורמון. פשתן עובד בצורה דומה לטמוקסיפן ומגביר את האפקטיביות שלה.

כאשר גידול סרטני מתפתח, הוא זקוק להיוצרות כלי דם להזנתו. אחד החומרים שמעודדים גדילה של כלי דם נקרא VEGF, קיצור של vascular endothelial growth factor. צריכה של פשתן מפחיתה את ה VEGF, ובכך מאיטה את ההתקדמות של הסרטן.

כיצד אני משתמשת בפשתן?

השתמשי במטחנת קפה קטנה כדי לטחון את הזרעים ואז הוסיפי אותם לפנקייק, מאפין, עוגיות, לחמים, דגני בוקר, מיץ, שייק, או אפילו לפזר על הסלט. כדאי לטחון כל פעם את הכמות הנדרשת כדי ששומן האומגה 3 לא יתחמצן. כדאי לצרוך תוך 15 דקות מהטחינה. הכמות הרצויה היא שתי כפות ביום (25-50 גרם). (אם את צורכת יותר משתי כפות יתכן ותזדקקי לתוספת ויטמין B6)

למתכון מצוין לדגני בוקר עם זרעי פשתן ראי  מתכון

מקורות