חודשון ספטמבר 2017

 
האם סרטן היא בכלל מחלה מטבולית?

בשישים השנים האחרונות שלטה התיאוריה שמחלת הסרטן נגרמת בשל סדרה של מוטציות בחומר הגנטי שנמצא בגרעין התא. התפתחויות שקרו בעשר השנים האחרונות מעלות הרבה סימני שאלה לגבי נכונותה של התיאוריה. פרויקט הענק של הגנום של תאים סרטניים שהחל ב 2006, הסתיים כאשר זוהו כמעט 10 מיליון מוטציות גנטיות בתאים סרטניים, והחוקרים לא הצליחו למצוא קשר בין המוטציות שנמצאו לסוג הסרטן שהתפתח. [1] במקביל פורסמו מספר מחקרים שבדקו מה קורה כאשר מחליפים את גרעין התא של תא סרטני בגרעין של תא בריא ולהפך. הממצאים הראו שתא בריא עם גרעין של תא סרטני המשיך להיות בריא ולא הציג התנהגות המאפינת תא סרטני, ואילו תא סרטני שהוחדר אליו גרעין של תא בריא המשיך להיות סרטני. [2] מחקרים אלה מצביעים על אפשרות שיש תיאוריה אחרת שמסבירה יותר טוב את מקורה של מחלת הסרטן: התיאוריה המטבולית להתפתחות הסרטן, תיאוריה שהובאה לראשונה ע"י דר' אוטו ורבורג.

על פי תיאוריה זו מה שמאפין תא סרטני הוא פגם במיטוכונדריה של התא. המיטוכונדריה הן תחנות הכוח של התא, והן מפיקות את האנרגיה, חומר הקרוי ATP, שהתא זקוק לה כדי לקיים את תהליכי החיים. בתא בריא המיטוכונדריה מפיקה 19 יחידות אנרגיה לכל יחידת דלק (גלוקוזה, שומן או חלבון) בתהליך אירובי הנקרא מעגל קרבס. בתא סרטני המיטוכונדריה נפגמו ואינן מתפקדות בצורה תקינה ולכן הפקת האנרגיה קורית מחוץ למיטוכונדריה בתהליך אנאירובי שעובד רק עם גלוקוזה, הנקרא גליקוליזה, בו נוצרים רק 2 יחידות אנרגיה. לכן תא סרטני צורך הרבה יותר גלוקוזה מתא רגיל ומפיק ממנה פחות אנרגיה. המיטוכונדריה משחקות תפקיד גם בתהליך התאבדות התא כאשר התא מזדקן, תהליך שלא קורה בתאים סרטניים.

הדיאטה הקטוגנית מתבססת על התפיסה שכיון שתאים סרטניים זקוקים לגלוקוזה ליצירת אנרגיה, ניתן להרעיב אותם ע"י מעבר לצריכת שומנים כמקור הדלק לאנרגיה בגוף, ואז התהליך הסרטני יעצר והגוף יצליח להתגבר על הגידול. האמונה הרווחת היא שתאי המוח זקוקים לגלוקוזה להפקת אנרגיה, אך למעשה הם יכולים להפיק אנרגיה גם מגופי קטון (ketone bodies), חומר הנוצר בכבד בתהליך הפירוק של שומנים. בדרך כלל הגוף מייצר קטונים בתקופות של צום, רעב, וגם אצל תינוקות הניזונים מחלב אם.

הדיאטה הקטוגנית אם כן מגבילה מאוד את צריכת הפחמימות ואף את צריכת החלבונים, ומתמקדת בצריכת שומנים בריאים וירקות. רק 2-4% מהקלוריות היומיות הן מפחמימות, 9-11% מהקלוריות הן מחלבונים והשאר שומנים – 78-86%. כאשר מתחילים דיאטה קטוגנית יש תקופה שבה הגוף מסתגל ועובר מהסתמכות על פחמימות וגלוקוזה כמקור האנרגיה העיקרי להסתמכות על שומנים וקטונים כמקור האנרגיה.

במועד כתיבת ספר זה עדיין אין מספיק נתונים מחקריים על יעילותה של דיאטה זו בהקשר של סרטן, אולם במחקרים בבעלי חיים נצפו תוצאות חיוביות. [3]

מקורות
  1. Heidi Ledford, "End of cancer-genome project prompts rethink", Nature 517, 128–129 (08 January 2015) doi:10.1038/517128a

  2. Thomas N. Seyfried, "Cancer as a mitochondrial metabolic disease", Front. Cell Dev. Biol., 07 July 2015 | https://doi.org/10.3389/fcell.2015.00043

  3. Klement RJ., Beneficial effects of ketogenic diets for cancer patients: a realist review with focus on evidence and confirmation, Med Oncol. 2017 Aug;34(8):132. doi: 10.1007/s12032-017-0991-5. Epub 2017 Jun 26.

  4. Travis Christofferson, Tripping over the Truth The Metabolic Theory of Cancer, 2014

יתרונות בריאותיים של פטריות שיטקה

פטריות שיטקה ידועות באסיה כמקור מזון פפולרי כבר מאות שנים. היום ניתן למצוא פטריות שיטקה טריות במרכולים נבחרים, ומיובשות ברוב חנויות הטבע. מדוע פטריות אלה כל כך מועילות לבריאות? זה משום שיש להן תכונות נוגדות וירוסים, חיידקים ופטריות, הן עוזרות לווסת את רמת הסוכר בדם ולהפחית את רמת הדלקת בגוף. הן גם עוזרות לחזק את מערכת החיסון ופועלות נגד סרטן. כל היתרונות הללו בפטריה אחת.

100 גרם פטריות שיטקה מכילים

שומן 0.5 גרם

פחמימות 6.8 גרם

חלבון 2.2 גרם

סיבים תזונתיים  2.5 גרם

יתרונות של פטריות שיטקה

1. עוזרות לשמירה על משקל תקין

ישנם חומרים בפטריית השיטקה שיש להם תכונות היפוליפידמיות (כלומר מפחיתות שומן), כמו אריטדנין ו B-גלוקאן' שהינו סוג של סיב תזונתי מסיס המצוי גם בשעורה, שיפון, ושיבולת שועל. סיבים אלה גורמים תחושת שובע, מפחיתים את צריכת המזון, מעכבים ספיגה של המזון ומורידים את רמת השומנים בדם.

מחקר משנת 2011 שפורסם ב Journal of Obesity בחן את ההשפעה של פטריות שיטקה על תמונת השומנים בדם, יעילות אנרגטית ואינדקס השומן בגוף. במחקר בדקו את ההשפעה של מתן פטריות שיטקה לעכברים שקיבלו תזונה עתירת שומנים. עכברים שקיבלו את הרמה הגבוהה ביותר של אבקת פטריות שיטקה במזונים השמינ ב 35% פחות מעכברים שקיבלו מעט פטריות.

2. תומכות במערכת החיסון

פטריות שיטקה מעצימות את מערכת החיסון ועוזרות להתגבר על מחלות שונות כיון שהן מספקות לגוף ויטמינים, מינרלים ואנזימים חשובים.

מחקר שפורסם בשנת 2015 ב Journal of the American College of Nutrition בדק 52 נשים וגברים בריאים בגילאי 21-41, להשפעות הפטרייה על מערכת החיסון. הנבדקים חולקו לשתי קבוצות, האחת קיבלה 5 גרם פטריות ביום והשנייה 10 גרם. תוצאות המחקר הראו שיפור בפעולת תאי דם לבנים מסוג אפקטור, ושיפור בפעילות החיסונית במעיים. כמו כן נצפתה הפחתה בפעילות הדלקתית בגוף.

3. מחסלות תאי סרטן

מחקרים מראים שפטריות שיטקה יכולות לעזור לגוף לחסל תאים סרטניים והחומר לנטינאן המצוי בפטריה עוזר לתקן נזק לכרומוזומים שנגרם עכב הטיפולים נגד הסרטן. מחקר שפורסם ב 2006 ב Journal of Alternative and Complementary Medicine חקר את הפעולה של חומר בשם ethyl acetate המצוי בפטריה על תאים של סרטן שד. תוצאות המחקר הראו שפטריות שיטקה עיכבו את הגדילה של הגידול הסרטני. כמו כן הועל גם תהליך האפופטוזיס – התהליך של מוות מתוכנת של תאים פגומים.

4. תומכות בבריאות הלב

בפטריות שיטקה יש חומרים בשם סטרולים שמעכבים את היצירה של כולסטרול בכבד. הן גם כוללות פיטונוטריינטים שמונעים מתאים להידבק לקירות כלי הדם ובכך מונעים היוצרות של פלאק. ההשפעה היא שמירה על בריאות כלי הדם, זרימת דם משופרת ולחץ דם תקין. מחקר שנערך באוניברסיטת טוקיו שביפן מצא שפטריות שיטקה מנעו עלייה בלחץ הדם אצל עכברים בעלי לחץ דם גבוה. הזנת העכברים בפטריות שיטקה הורידה את רמת כולסטרול VLDL ו HDL.

5. בעלות תכונות נוגדות חיידקים

מחקר משנת 2011 שנערך במכון לרפואת שיניים בלונדון בדק את הפעילות של פטריית השיטקה כנגד דלקת חניכיים הנגרמת ע"י חיידקים שמצטברים במרחב שבין השן והחניכיים. המחקר השווה את יעילות הפטרייה אל מול החומר הפעיל chlorhexidine המצוי במי שטיפה לפה.

נבדקו כמות החיידקים ועוד שמונה פרמטרים המעידים על קהילת החיידקים בפה. התוצאות הראו שפטריית השיטקה פגעה בחיידקים המזיקים מבלי להשפיע על החיידקים הטובים, בניגוד לחומר כלורהקסידין שהיה בעל השפעה מפחיתה על כל החיידקים.

6. מגבירות את האנרגיה ופעולת המוח

פטרייות שיטקה הן מקור מצוין של ויטמיני B אשר עוזרים לתמוך בפעולת בלוטת יותרת הכליה ועוזרים להפוך את המזון לאנרגיה. הם גם עוזרים לשמור על איזון הורמונאלי באופן טבעי ומשפרים את תפקוד המוח לאורך כל היום.

לרבים מאיתנו חסר סוג אחד או יותק של ויטמין B. זה גורם לירידת אנרגיה, פגיעה בתאי הדם ובפעילות בלוטת האדרנל, וערפול מחשבתי. הוספת פטריות שיטקה לתזונה יכולה לתת את התוספת הנדרשת של ויטמין B הנדרשת להמנע מחוסר בויטמינים אלה.

7. מספקות ויטמין D

אמנם עדיף לקבל ויטמין D מהשמש, אולם פטריות שיטקה הן מקור לא רע של ויטמין הכרחי זה. ויטמין D חשוב לבריאות העצמות וכן להפחתת הסיכון למחלות לב, סכרת, מחלות אוטואימוניות, וסוגים של סרטן. הוא הכרחי לספיגה של סידן וזרחן. כמות תקינה של ויטמין D עוזרת לווסת ולתמוך במערכת החיסון, לשמור על משקל תקין ולשמור על פעולת המוח ככל שמזדקנים. היא מפחיתה את החומרה של אסתמה, מפחיתה את הסיכון לפתח דלקת פרקים שגרונית אצל נשים, ואת הסיכון לחלות ב MS. פטריות הן מקור עשיר בויטמין D.

רוצה לדעת שעשית את הכי טוב למען עצמך?

אל תחכי!

בואי לסדנה לבריאות האישה של MammAlive ותגלי אילו תחומים בחייך צמאים שתעניקי לעצמך כבר כעת.

הקליקי כאן כדי לבדוק מתי מועד הסדנה הקרובה.