חודשון אוגוסט 2017

 
יוגה מיטיבה עם מתמודדות עם סרטן שד

בשנים האחרונות התפרסמו המון מחקרים שבודקים את ההשפעות הפיסיולוגיות והרגשיות של תרגול יוגה. מחקרים מראים שתרגול יומיומי של יוגה עשוי לשפר באופן דרמטי את מצב הבריאות וההרגשה של נשים שעוברות טיפולים נגד סרטן שד.

נשים שעוברות טיפולי כימותרפיה והקרנות כנגד סרטן השד חוות בדרך כלל עייפות, הפחתה בחיוניות, ודלקת מוגברת. ניתן למדוד את רמת הדלקת בגוף ע"י בדיקת רמת הציטוקינים מעודדי דלקת  IL-6 ,TNF-α, ו IL-1β. דלקתיות מוגברת קשורה להתפתחות סרטן וסכנה להישנות.

מחקר מבוקר של 200 חולות סרטן שתירגלו האתא יוגה למשך 90 דקות פעמיים בשבוע למשך 12 שבועות מצא שתרגול היוגה שיפר את החיוניות, הפחית עייפות, והפחית את מדדי הדלקת  IL-6 ,TNF-α, ו IL-1β בהשוואה לקבוצת הביקורת. ככל שהנשים תרגלו לעיתים יותר קרובות, כך השיפור בחיוניות וההפחתה בעייפות היו יותר גדולים.

מצוקה נפשית אצל חולות סרטן שד עלולה לעכב את ההחלמה מניתוח. מחקר אחד בחן את מצבן של חולות שעברו ניתוח והשתתפו בתוכנית יוגה של 4 שבועות לאחר הניתוח (33 נשים) בהשוואה לנשים שהשתתפו בקבוצת תמיכה ותכנית שיקום בעזרת פעילות גופנית (36 נשים). הנשים בקבוצת היוגה שהו פחות זמן בבית חולים לאחר הניתוח, פחות ימים עם נקז, ופחות ימים עד להסרת התפרים בהשוואה לקבוצה השניה. בקבוצת היוגה נמדדה הפחתה ברמת TNF-α המעודד דלקת לאחר הניתוח, ביחס לקבוצת הביקורת.

במחקר אחר קבוצה של 60 נשים חולות סרטן שד לא גרורתי חולקו באקראי לאחת משתי קבוצות: קבוצת ניסוי וקבוצת ביקורת. קבוצת הניסוי קיבלה במשך 8 שבועות שני שיעורי יוגה בשבוע למשך שעה. קבוצת הביקורת קיבלה טיפול סטנדרטי. בקבוצת היוגה חוו הנשים הפחתה של תופעות עייפות. תוכנית ההתערבות בת 8 השבועות לא שיפרה בצורה משמעותית מדדים של חרדה או דכאון.

אחת התופעות שיש לנשים לאחר ניתוח סרטן שד היא בצקת ביד, כ 20% מהחולות מושפעות מכך, ונזקקות לטיפול עצמי ומקצועי למשך כל החיים. מחקר אחד חילק נשים לשתי קבוצות, קבוצה אחת השתתפה בתוכנית התערבות יוגה למשך 8 שבועות שכללה שיעור שבועי עם מורה למשך 90 דקות ושיעור יומי מונחה בוידיאו למשך 40 דקות. קבוצת הביקורת קיבלה את הטיפול הסטנדרטי. בשבוע ה- 8 אצל קבוצת ההתערבות נצפתה קשיות מופחתת של הרקמה בזרוע וכן ציון יותר טוב במדד הסימפטמים ואיכות החיים. לא היה הבדל בין הקבוצות בנפח הבצקת ביד או בנוזל הבין תאי, אולם לאחר 12 שבועות נפח היד היה גדול יותר בקבוצת ההתערבות.

מחקר נוסף בחן את ההשערה שתרגול של אינגר יוגה יכול להפחית את מדדי הדלקת אצל נשים חולות סרטן שחוו תשישות. לאחר תכנית התערבות בת 12 שבועות, מדדי הדלקת אצל הנשים בקבוצת ההתערבות הופחתו.

בארץ פותחה תוכנית מיוחדת להכשרת מורות ליוגה להתאמת השיעורים למתמודדות עם סרטן השד. מצאי מורה בקרבת מקום מגורייך בקישור.

מקורות
האם לבישת חזייה מגבירה את הסיכון לחלות בסרטן שד?

ישנם רופאים, מטפלים אלטרנטיביים וחוקרים שטוענים שלבישת חזייה לוחצת עלולה לצמצם את הניקוז הלימפטי מהשד ובכך להפחית את היכולת של הגוף לסלק רעלים מרקמות השד. הצטברות של רעלים ברקמות השד, כמו למשל אלומיניום או פרבנים המצויים בדיאודורנטים, עלולה להגביר את הסיכון להתפתחות גידול ממאיר. מעבר לכך, לבישה של חזיית ברזלים עלולה ליצור עירור של שתי נקודות רפלקס הנמצאות מתחת לשדים הקשורות לכבד, לכיס המרה ולקיבה.

ב 2014 יצא מחקר שהשווה נתונים של 454 נשים עם סרטן שד מסוג קרצינומה חודרנית שמקורה בצינוריות החלב  ו-590 נשים עם סרטן שד מסוג קרצינומה חודרנית שמקורה בבבלוטות החלב, לנתונים של 469 נשים ללא סרטן השד. הנשים במחקר היו בגילאי 55 עד 74 ובעלות מאפיינים דומים. המחקר מצא שלא קיים קשר בין כל אספקט של לבישת חזיות לבין הסיכון להתפתחות סרטן השד.

אם מתעמקים בנתוני המחקר מגלים שכל הנשים שנבדקו לבשו חזיות באופן קבוע ובסיס ההשוואה המרכזי של החוקרים היה מספר השעות ביממה בהן הנשים לבשו חזיות, כאשר ההשואה היתה בין לבישת חזיות במשך פחות מ-10 שעות, 10.1 – 11.5, 11.6 – 13.9, יותר מ-14.

מחקר אחר נערך ע"י כותבי הספר  Dressed to Kill: The Link Between Breast Cancer and Bras

הממצאים שלהם כוללים את הנתונים הבאים:

  • נשים שלבשו חזייה 24 שעות ביממה היה סיכון של 3 מתוך 4 לחלות בסרטן שד

  • נשים שלבשו חזייה יותר מ 12 שעות ביום אך לא ישנו עמן היה סיכון של 1 ל- 7 לחלות

  • נשים שלבשו חזייה פחות מ 12 שעות ביממה היה סיכון של 1 ל- 52 לחלות

  • נשים שלבשו חזייה לעיתים רחוקות או בכלל לא היה סיכון של 1 ל- 168 לחלות

ההמלצה שלי היא לבחור חזיה ללא ברזלים, שתהיה נוחה ולא לוחצת. אם את רואה סימנים אדומים על העור כשאת מסירה את החזייה סימן שהיא לוחצת. השתדלי להסיר את החזייה כשאת חוזרת הביתה מהעבודה, ובודאי הקפידי לא לישון עם חזייה.

מקורות
  1. Cancer Epidemiol Biomarkers Prev. Published online September 5, 2014

  2. Relfe.com, Dangers of Underwire Bras, John D. Andre, D.C., N.D., http://www.relfe.com/underwire_bras_dangers.html

  3. Dressed to Kill, 1995, Sydney Ross Singer, Soma Grismaijer, http://www.selfstudycenter.org/dressedtokill.htm

רוצה לדעת שעשית את הכי טוב למען עצמך?

אל תחכי!

בואי לסדנה לבריאות האישה של MammAlive ותגלי אילו תחומים בחייך צמאים שתעניקי לעצמך כבר כעת.

הקליקי כאן כדי לבדוק מתי מועד הסדנה הקרובה.